Saturday, August 28, 2010

Syoknya Kahwin!!!

Upon reading a comment from Si Yoyop in my previous entry, it inspired me to write about marriage. However, I baru setahun jagung berkahwin tapi this entry is based on yours truly personal view, dan pengalaman orang lain. Mungkin Si Yoyop boleh memahami cerita ini because as a woman, I truly understand how she feels when everybody asking “Yop,bila nak kahwin?”, bukannya dia tak nak kahwin tapi belum ada jodoh.

“Anne, if I know kahwin tu best, dah lama I kahwin…” Best sebab makan tidur berteman, berjalan tidak sendirian lagi, bercerita pada orang yang boleh dipercayai, sakit ada melayani dan seronok ada orang tumpang gembira dan menyanyi-nyanyi bersama. Begitulah jika sempurna perkahwinan, dikurniakan pula cahaya mata, maka lengkaplah hidup ini.
Let’s talk about marriage dan menyelami kisah-kisah disebalik satu perkataan ini KAHWIN!

Nurul* (nama telah diubah), I sebaya dia tapi anaknya sudah lima, lama tidak ketemu dia. Kalau tidak kerana facebook, pasti kami tidak dapat berhubung. Kami berbual tentang zaman sekolah menengah, zaman yang dia sepatutnya menggunakan masa untuk belajar, tidak bercinta. However, Nurul can’t do much, nafsu tidak boleh dilawan, berkahwinlah Nurul pada usia yang teramat muda, selepas SPM dia berkahwin dan dengan izin Allah dia bunting pelamin,menimang cahaya mata pada usia 18 tahun.
Nurul bercerita tentang kekesalannya berkahwin awal dan harapannya agar anak-anaknya belajar hingga ke menara gading. Dia berkahwin awal kerana terdedah dengan segala macam dugaan. Akhirnya dipaksa berkahwin pada usia yang teramat muda.

That all about Nurul, kata hati, kalau I juga kahwin umur 17 tahun, eh seronok juga menimang cucu sebelum pencen… tetapi agaknya 10 tahun lagi pun belum tentu. I don’t want to see Rayhan kahwin at the age of 23 and Iman at 20 years old (tapi semua pun ketentuan Illahi). Sepuluh tahun lagi, I will not encourage either Rayhan or Iman to get married. Sebab utamanya, wedding preparations and planning memakan duit yang banyak apatah lagi selepas berumahtangga dan berkeluarga. Let say, orang yang bergaji besar pun merungut tidak cukup untuk belanja seharian, inikan pada pasangan yang baru bekerja, mana cukup untuk menampung segala-galanya. And one more thing, are u ready to menunaikan segala janji,harapan dan impian pada satu ikatan yang tidak sepatutnya dirungkaikan separuh jalan?

“The secret to having a good marriage is to understand that marriage must be total, it must be permanent, and it must be equal”…Frank Pittman… Bunyinya mudah tapi melaksanakannya amat sukar. Pada yang bekerjaya, bagaimana mengimbangi rumah tangga dan kerja, dan memastikan kedua-duanya dilaksanakan dengan sempurna? Gagal di tempat kerja, menjurus kepada kegagalan rumah tangga kerana apabila wang tidak mengalir dengan baik dan jaminan hari depan tidak menentu, hubungan boleh retak. There’s no couple who can live with love alone, without money, cinta terancam, harapan tenggelam. Namun, seandainya hanya kerja yang dijaga, bagaimana dengan rumahtangga? Tidak mungkin kalau isteri bekerja dan isteri jugalah yang terpaksa memikul segala-galanya… dimana keadilan? Jikalau suami sahaja yang cemerlang di tempat kerja sedangkan si isteri walau ada ijazah namun hasil kerja menyedihkan, bagaimana?

Tetapi itulah, lelaki selalunya lebih untung, dan lepas tangan kerana mereka rasa hal rumahtangga adalah kerja perempuan. Tidak perlu dibahaskan atau mendapat khidmat nasihat bagaimana mengimbangi dan adil dalam mengatur kedua-duanya. I have yet to hear a man ask for advice on how to combine marriage and a career.

Berkahwinlah apabila kita sudah rasa cukup dewasa. Marriage is our last, best chance to grow up, kalau masih berhati kanak-kanak, pemalas dan tak reti-reti diri tu dah besar panjang, baik lupakan niat berkahwin. Hanya dengan kematangan sahaja segala kepayahan boleh dihadapi. Banyak orang berkahwin kerana jatuh cinta. Betul ke kerana cinta atau sebab termakan janji-janji manis? Tidak mungkin ada yang sanggup berkahwin dengan penagih dadah kalau bukan kerana janjinya tidak akan menyentuh benda haram itu lagi. Tidak mungkin kamu boleh jatuh cinta dengan penganggur kalau bukan kerana janjinya untuk memastikan ada kerja dan berjanji mengadakan wang ringgit selepas berkahwin. Dan tidak akan sanggup si jelita bercinta dengan si tua Bangka kalau bukan kerana janji-janjinya
memberikan kemewahan dan segala hajat besar ditunaikan… semua kerana janji dan percaya janji itu pasti ditepati. Tetapi itu yang kamu katakana cinta bukan?

Kata Nurul, “Masakan I tahu about love when I was 16 tapi because of his promises akan beri saya kesenagan, tempat tinggal dan tidak perlu susah-susah belajar, katanya dia mampu tanggung I, jadi buat apa nak belajar lagi? Persetankan pesan mak ayah yang hendak anak mereka pegang ijazah sebab apapun perempuan tempatnyadi dapur” Begitulah yang Nurul fikirkan masa itu, dan lebih tepat “Eh! Aku kalau gagal periksa mesti kena tolong emak jual kuih…sorrylah…baik kahwin sementara ada yang dah janji hendak dengan kita”

Talking about promise, here words of wisdom from Thornton Wilder , “I didn’t marry you because you were perfect. I didn’t even marry you because I loved you. I married you because you gave me a promise. That promise made up for your faults. And the promise I gave you made up for mine. Two imperfect people got married and it was the promise that made the marriage. And when our children were growing up, it wasn’t a house that protected them, and it wasn’t our love that protected them – it was that promise.”

Dan, sesungguhnya berkahwin itu sebaiknya amalan bagi yang sudah mampu melaksanakannya, love is blind but marriage restores its sight… Besar rahmatnya. Allah made a promise, solat orang yang berkahwin diberikan kelebihan pahala 1000 kali ganda. Fikir-fikirkan…

2 comments:

Si Yoyop Bah... said...

Semua pun ada pro dan kontra nya kan?

Anonymous said...

"love is blind but marriage restores its sight" - that's deep. Mummy Anne. So is the the statement that marriage cannot survive on love alone without money, or on promise alone without a good job to support your life.
But one important thing to note is that: Marriage is a SHARING. It requires that you share everything, both happiness and sadness, comfort and difficulties; you cannot think of yourself alone anymore. When each party always thinks of the other when doing something, the marriage will surely succeed. When you start thinking of yourself
only, trouble will surely crop up.
Selamat hari raya, maaf lahir dan batin.